Hoppa till huvudinnehåll
Roulettebräda med Tom till höger
Betygsroulette - Slump avgör ditt betyg
Tom Holtorf

Du sitter där i den svettluktande tentasalen med över 100 deprimerade student. Det är äntligen dags, din första salstenta utan tillgång källmaterial. Tentavakterna läser upp koden för tentan och du får äntligen öppna provet. Fyra frågor med fyra alternativ. ''Vad är dhimmi?'' Du har ingen aning, lite otur. ''Vad är Pentakosiomedimnoi? '' Du vet inte ens hur det ordet uttalas, än mindre vad det betyder. Aja, du får väl chansa då, hoppas du får rätt ändå. En dålig början på en dålig salstenta, det är något som alla studenter kommer få vara med om nu när pandemin drar mot sitt slut. Salstentor är en vanlig examinationsform, men det ibland är det svårt att förstå varför. Traditionella salstentor där kursmaterial inte tillåts är ett uselt och gammalt sätt att examinera på och reflekterar inte alls de kunskaper studenterna har. Det är dags att vi ifrågasätter när och hur salstentor ska användas på universitet.

 

Betygsroulette
Betyg på universitet ska utgå från förståelse och förmågor, inte slump. Det är ens meriter som ska bedömas, något som de flesta, inklusive universiteten själva tycker. Därför är det oerhört skumt att vissa kurser älskar att inkludera lite slump i form av flervalsfrågor på salstentor. En flervalsfråga är en relativt simpel fråga som har ett antal svarsalternativ med ett rätt svar. Om studenten inte kan svaret på frågan får de gissa på alternativen. Ofta finns det fyra svarsalternativ på en fråga, och då har studenten 25% chans att gissa rätt. Det är helt orimligt att ens betyg på en examination ska vara beroende av slump. Hur är flervalsfrågor på salstentor ett rättssäkert sätt att examinera studenter på när en stor del av studenterna lyckas gissa sig till rätt svar? Flervalsfrågor är missvisande och måste bort från examinationer helt och hållet. Det hör hemma på Kahoot, inte på universitet.


  

Taget från: Tom Holtorf, Exempel på hur en flervalsfråga kan se ut i en historiakurs.


Memory game
Problemet med traditionella salstentor sträcker sig bortom flervalsfrågor dock. Allt för ofta tvingas studenter memorera kurslitteraturen och hoppas på att de kommer ihåg allt inför tentan. Många salstentor tillåter inte material som kan hjälpa studenterna att ‘refresha’ minnet lite, så som kurslitteratur eller anteckningar. Studenter som inte har ett särskilt bra korttidsminne blir därför bortprioriterade och riskerar att misslyckas. Hur rättvist är egentligen en salstenta för dessa studenter? Är det verkligen korttidsminnet, där information försvinner lika snabbt som det kom, som examinationer ska fokusera på? Självklart inte, salstentor ska inte vara en typ av memory game. 


Salstentor kan fungera
Trots att traditionella salstentor är problematiska finns det legitima anledningar till varför universiteten fortsätter använda dem. En stor anledning är att det går snabbt att rätta, och det går snabbt att skriva. De flesta salstentor skrivs på under fyra timmar, och många är färdiga redan efter två. I kontrast kan det ibland ta 10-15 timmar att skriva en flera dagars lång inlämningsuppgift, eller lika långt för att förbereda sig och utföra en muntlig presentation. I vissa ämnen är dessutom salstentor det bästa och smidigaste sättet att examineras på. I exempelvis matematik är det svårt att skriva en inlämning eller hålla en presentation, så en salstenta kan därför anses vara det rimligaste alternativet. 



 Taget från: begriplig.se, Studenter skriver salstenta.


Vad är alternativen?
Det är inte salstentor i sig som är det stora problemet, utan hur de genomförs. Istället för att tvinga studenter att skriva prov utifrån minne borde vi tillåta de att ta med kurslitteratur och anteckningar till examinationen. På så sätt kan studenterna dubbelkolla sina kunskaper samtidigt som de får möjlighet att analysera och diskutera essäfrågorna betydligt djupare än om de endast har sitt minne till förfogande. Eller varför inte ha hemtentamen? Studenterna kan då skriva examinationen hemma med allt material de kan tänkas använda, på en begränsad tid. Låt studenterna ta med sig material eller låt de skriva hemma, men begränsa dem inte till att skriva halvbra svar på essäfrågor och gissa sig fram på flervalsfrågor. Det är dags att vi ifrågasätter när och hur salstentor ska användas på universitet.


Tom Holtorf
Ordförande för Bambabladet & Lärarstudent